Városlista

Hírek

2018. Július 05. 09:43, csütörtök | Helyi
Forrás: szoljon.hu

Így kerülheti el a tragédiát, ha pecázni indul

A jó idő beköszöntével sajnos országszerte gyakran hallani horgászás vagy fürdőzés közben bekövetkezett balesetekről, amelyek sokszor végzetes kimenetelűek. A közelmúltban megyénkben is történt egy tragédia. Éppen ezért érdemes be

Évente legalább 350 ezer ember válik a vizek áldozatává – derült ki az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adataiból.

A rendőrség beszámolója szerint tavaly a Tiszai Vízirendészeti Rendőrkapitányság illetékességi területén tizenketten fulladtak vízbe, 2016-ban pedig tizenheten.

Tavaly egy vízi közlekedési baleset következett be, de szerencsére senki nem sérült meg, 2016-ban viszont halálos esetet is regisztráltak.

A közelmúltban Mezőtúr külterületén, a Peresi-holtágnál történt tragédia. Egy idősebb férfi a botja után vetette magát, amelyet egy hal rántott a vízbe. A horgász már kifelé úszott, amikor váratlanul elmerült. Az életét már nem tudták megmenteni.

Ahorgászatnem veszélytelen foglalatosság, és kik tudnák jobban, mire kell a parton vagy a vízen vigyázni, mint maguk az érintettek?

– Ha napon vagyunk, tudni kell, hogy annak ereje vízparton hatványozottan érvényesül, a víz visszatükrözi, így könnyű leégni – sorolta a veszélyforrásokat a több mint ötven éve horgászó szolnoki Hamar Dezső.

– Ha csónakból horgászunk, legyen ott a kötelezően előírt felszerelés! Ne álljunk fel, ha nem feltétlenül muszáj! Ez főként a horogra akadt hal fárasztásakor jellemző, és ha gyakorlatlan segítő van velünk, könnyen beleeshet valaki a vízbe. Ez nem is olyan ritka eset.

– Vízbeesés előfordulhat nagyobb hal beemelésekor is. A mai csónakok már stabilabbak, biztonságosabbak, nem billegnek olyan könnyen, de nem véletlenül előírás a mentőmellény. Vegye fel a horgász, főleg, ha éjszaka horgászik nagy sodrású vízen! Sokan nem szeretik, mondván, hogy kényelmetlen, úszni meg tudnak, de ha valaki váratlanul borul vízbe, főleg, ha sötétben, bepánikolhat, és könnyen megvan a baj – hívta fel rá a figyelmet Dezső.

– A horog szúrása is veszélyes lehet, ha ellenőrizetlen helyről származó csali, főként csontkukac van rajta, hiszen a nem bolti csonti a dögön tenyészik. A szúrás helye könnyen elfertőződhet! Alkoholt ne fogyasszunk! Folyón pedig mindenképpen számolni kell a vízszintingadozással.

– Velem is megtörtént, hogy Kisköre alatt horgásztunk és bepakoltunk a híd alá. Kapás nemigen volt, elpilledtünk, elaludtunk. Közben elengedték a vizet a tározóból, amire abszolút nem számítottunk. Hajnali egy-két óra tájban olyan gyorsan emelkedett a víz, hogy arra ébredtem, beleér a lábam. Alig volt időnk elpakolni a partról a holminkat – tette hozzá.

– Vannak olyan veszélyei a horgászatnak, amire nem is gondolna az ember – hangsúlyozta a szolnoki Szűcs Gábor is, aki már négy évtizede járja a folyókat, tavakat.

– Aki élete nagy részét tölti a partokon vagy a ladikban, tudja például, hogy ügyelni kell, nehogy belecsússzunk a vízbe a meredek vagy omladozó partról, és ingatagabb csónakkal ajánlott kerülni az örvényeket vagy a hajók, nagy teljesítményű motorcsónakok keltette hullámokat.

– Néha azonban a magamfajta rutinos pecást is érheti meglepetés. Egyszer például a Tiszán áteveztünk a túlpartra, mert nagyon rabolt ott a hal. Kiszálltunk és a partról pergettünk, de ahogy odébb mentünk, egyszer csak combig süppedtem a sárba, pedig nem látszott különösebben vizesnek a talaj. Nem elég, hogy alig tudtam kikecmeregni, még egy karó is végighasította a vádlimat. Azóta óvatos vagyok ismeretlen partszakaszokon – mesélte.

– Fontos, hogy ha többen megyünk horgászkirándulásra, mindig szóljunk egymásnak, hol vagyunk – hozott fel egy példát Szűcs Gábor.

– Egyszer így kaptunk majdnem szívbajt a Tiszánál. Négyen horgásztunk, de elég bokros volt a meredek partszakasz, így nemigen láttuk egymást. Eleinte beszélgettünk, aztán elnyomott minket a fülledt idő, csendben lestük a halat. Velünk volt egyikünk 17 éves fia is. Egyszer csak feltámadt a szél, nagy csobbanás, fröcsögés, nézzük, ki esett be a vízbe. A srácot sehol nem láttuk, a széke beleborult a vízbe… Persze, azt hittük, ő is beleesett a Tiszába, ott meg elég örvényes volt a víz, bedőlt fák voltak a víz alatt. Az apja már ruhát ledobva, kétségbeesetten gázolt bele a folyóba, mikor szerencsére feltűnt mögöttünk. Kiderült, épp arra kirándult két ismerős lány, és utánuk ment anélkül, hogy szólt volna nekünk– mondta.

Az elektromos távvezetékek közelében is legyünk óvatosak. 2011 áprilisában ugyanis egy tószegi halastónál ért halálos áramütés egy szabadidejében horgászó rendőrt.

A parton húzódó magasfeszültségű kábelek egyikébe akadt be a horgászbotja, amelyen keresztül áramütés érte. Életét már a kiérkező mentősök sem tudták megmenteni, a harminchárom éves férfi a helyszínen meghalt.

A Peresi-holtágnál történt tragédia kapcsán a rendőrség újból felhívta a figyelmet a szabad vizek veszélyeire, de a hajózás szabályait is tartsuk be.

– Indulás előtt a csónakból merjük ki a vizet, és ügyeljünk a megfelelő súly elosztására is. Csak annyi személyt szállítsunk, hogy a vízvonal és a csónak pereme közötti távolság ne legyen 25 centiméternél kisebb – mondta el hírportálunknak Szabó Zita, megyei rendőrségi szóvivő.

– Fontos, hogy a csónakból ne lógassuk a lábunkat a vízbe, mert az könnyen balesethez vezethet. Emellett a csónakban tartózkodó, úszni nem tudó, valamint tizennégy évnél fiatalabb személy, továbbá a vízi sporteszközön közlekedő minden személy köteles mentőmellényt viselni. Fürdés céljából a vízi járművet csak a vezető engedélyével szabad elhagyni. Ilyenkor a fürdőzőt mindaddig követni kell, amíg az nincs teljes biztonságban – hangsúlyozta a szóvivő.

A Tiszai Vízirendészeti Rendőrkapitányság tájékoztatása szerint csónakot az vezethet, aki a 14. életévét – gépi hajtású vízi jármű esetén 17. életévét – betöltötte. Emellett tud úszni, a vezetésben kellő gyakorlattal rendelkezik, valamint ismeri a vízterületet és a szabályokat. Az is fontos, hogy nem állhat a vezetési képességre hátrányosan ható szer, például alkohol befolyása alatt.

Aki mégis ilyen állapotban vezet gépi meghajtású vízi járművet, két évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő. Aki pedig nem gépi meghajtású vízi járművet vezet így, 150 ezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

– A szabad vizek mentén történő fürdőzés pedig a kijelölt fürdőhelyeken a legbiztonságosabb. Itt ugyanis rendelkezésre áll a gyors és szakszerű mentéshez a személyi és tárgyi feltétel. Azonban ezeken a helyeken is ügyelni kell, hogy csak a fürdőhelyet kijelölő bóják között mártózzunk meg – fejtette ki Szabó Zita.

Nem pancsolhatunk mindenhol

Tilos fürdeni:

• hajóútban,
  • a hajóutat és hajózási akadályt jelző bóják, nagy hajók, úszó munkagépek és fürdés célját nem szolgáló úszóművek száz méteres körzetében,
  • vízlépcsők és vízi munkák háromszáz méteres, hidak, vízkivételi művek, egyéb vízi műtárgyak, komp- és révátkelőhelyek száz méteres körzetében,
  • kikötők, veszteglő- és rakodóhelyek, kijelölt zárt vízisí és vízi robogó (jet-ski) pályák, valamint egyéb motoros vízi sporteszköz közlekedésére szolgáló pályák, hajóállomások területén,
  • egészségre ártalmas vizekben,
  • a kijelölt fürdőhelyek kivételével a határvizekben és a városok belterületén lévő szabad vizekben,
  • vízi jármű kísérete nélkül a Tisza-tó területén a parttól ötszáz méternél nagyobb távolságra,
  • éjszaka és korlátozott látási viszonyok között, kivéve, ha a vízterület megvilágított, és legfeljebb a mély víz határáig,
  • ahol azt tiltó tábla jelzi.

További tanácsok strandolóknak

• Ne fürödjön teli gyomorral!
  • Felhevült testtel soha ne ugorjanak be a vízbe, hiszen a vízi tragédiák nagy része az ilyenkor fellépő izomgörcs, illetve szívelégtelenség miatt következik be.
  • Figyeljen a víz alatti akadályokra!
  • Soha ne ússzon egyedül, társnak lehetőleg felnőttet válasszon!
  • Ne ússzon és ne bukjon a víz alá ugrálásra kijelölt területen!
  • Figyelje a strand területét jelző bójákat!
  • Ne fürödjön alkoholos állapotban!
  • Ha nem tud úszni, ne használjon gumimatracot!
  • Ismeretlen helyen soha ne ugorjon a vízbe!

Ezek érdekelhetnek még

2024. Május 07. 14:10, kedd | Bulvár

Böde Dániel folytatja pályafutását

Meghosszabbította szerződését Böde Dániel, a labdarúgó OTP Bank Ligában szereplő Paksi FC támadója, aki így a 19. élvonalbeli szezonjára készülhet a nyáron.

2024. Május 07. 14:09, kedd | Belföld

Hétvégén kezdődik az Élelmiszerbank adománygyűjtő akciója

Hétvégén kezdődik a Magyar Élelmiszerbank Egyesület idei legnagyobb adománygyűjtő kampánya, amely során a szervezet 3000 önkéntese az ország 104 településén 213 Tesco, ALDI és Auchan áruházban gyűjti a felajánlásokat.

2024. Május 07. 14:08, kedd | Sport

Nyolcvan nap a rajtig, 180-190 tagú lehet a magyar csapat

Nyolcvan nap múlva kerül sor a párizsi olimpia megnyitó ünnepségére, az eseményen pedig az előzetes számítások szerint 180-190 magyar sportoló vehet részt.

2024. Május 07. 14:07, kedd | Belföld

OTP Mobil: az online vásárlók ötöde még mindig nem ellenőrzi a fizetési felületek hitelességét

A magyarok 69 százaléka rendszeresen vásárol és fizet interneten keresztül, azonban az online vásárlók ötöde még mindig nem ellenőrzi a fizetési felületek hitelességét