Városlista
2024. május 6, hétfő - Ivett

Hírek

2018. Július 03. 12:10, kedd | Helyi
Forrás: szoljon.hu

Egy asztalos építette az első szolnoki vitorlázó repülőt, az Imrét

Egy asztalos építette az első szolnoki vitorlázó repülőt, az Imrét

Egy most megjelent kiváló kötetet, Magó Károly repülő zászlós szolnoki repüléstörténetét forgatva érdekes adat ütötte meg a szememet.

Az, hogy az első üzemképes szolnoki vitorlázó repülőgépet, az Imrét Kubik János, a tűzoltóság asztalosa többedmagával 1935-ben építette a Városháza udvarán.

A mai, bonyolult gépcsodákhoz szokott ember számára kissé meglepő közlés ezzel arról is tudósít bennünket, hogy mekkora lelkesedés és elszántság mozgathatta a szolnoki repülést megteremtő elődeinket.

Még akkor is tiszteletreméltó dolog, ha egy ilyen, a repüléstől kissé távol álló mesterség művelőjét is magával ragadta szárnyalás gondolata, amennyiben tudjuk, hogy a korai gépeket többek között fából, az asztalosipar nyersanyagából alkották.

Magó Károly közlése szerint Kubik Jánost, mielőtt munkájába belefogott, Puskás Ede, a repülésnek elkötelezett tűzoltóparancsnok küldte Budaörsre tanulni.

Kósa Károly helytörténész hívta fel a figyelmet néhai Tiszai Lajos kollégánk Gyurkicza András egykori sportrepülővel készült interjújára, amiből kiderült, hogy Kubik nem mástól, mint a későbbi világhírű repülőgép-tervezőtől, Rubik Ernőtől sajátította el a repülőgép-építést.

Emellett képet alkothatunk az akkori repülőalkotmányok kinézetéről is. „…Néhány hónap múlva már megrendelhettük – a pénzt összeadtuk – a szükséges anyagokat Bakai Gyula fatelep-tulajdonosnál. Kubik János irányításával nemsokára hozzáfogtunk – a városháza udvarán – két Zögling-gép, az Imre és a Miklós épí­téséhez.

A Zögling a mairepülőgépfogalmának ugyan aligha felel meg, nem kell különösebb rosszindulat ahhoz, csupán némi irónia, hogy eképpen írjuk le a jámbor égi csodabogarat: egy 6 és fél méter hosszú, megfelelően kialakított palló, amire különböző erősítő „lécekkel” ráépítették a közel tízméteres szárnyat, a hátsó részére pedig a vezérsíkot, egyszerű nevén a gép „farkát”. Csúnya volt az ártatlan, igazi légi lélekvesztő, de repült. Igaz „komótosan”, 55-60 kilométeres sebességgel…

A pilóta a szárnyat tartó oszlophoz és a „pallóhoz” kötözve ült a „gépben”, a botkormánnyal és a lábkormánnyal irányította a fa- és vászonépítésű „madarat”. A leírás szerint igazi lélekvesztő lehetett ez az alkotmány.

A jelek szerint ez mégsem szegte kedvét vállalkozó szellemű lovasainak, bár nem sokkal később egy tragédia, Lovas István halálos repülőbalesete is beárnyékolta a szolnoki repülés történetét.

Az ő sajnálatos történetéről már korábban megemlékeztünk a múltidézőben. Az Imre, az első szolnoki építésű repülőgép a korabeli sajtó Magó Károly által idézett tudósítása szerint 1935. július 20-án, délután emelkedett fel Lovas Istvánnal a földről, és körülbelül száz méter magasságban egy percig tartózkodott a levegőben.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Május 06. 12:45, hétfő | Életmód

A Tavaszi nagytakarítás kampányban 1500 köbméter szeméttől tisztult meg a természet

Negyedik alkalommal rendezték meg idén a Tavaszi nagytakarítás - Takarítsuk ki együtt a természetet! kampányt

2024. Május 06. 12:44, hétfő | Belföld

Nagy Márton szerint Magyarország képes meghatározó szereplővé válni az űripar területén

Magyarországot gazdasági ökoszisztémája, infrastruktúrája és szellemi tőkéje egyaránt alkalmassá teszi arra, hogy meghatározó szereplővé váljon az űripar területén

2024. Május 06. 12:42, hétfő | Külföld

Nem hadászati nukleáris fegyverek bevetését imitáló hadgyakorlatot rendelt el az orosz elnök

Utasította az orosz fegyveres erők vezérkarát Vlagyimir Putyin orosz elnök, hogy készüljön fel egy olyan hadgyakorlatra, amelyen nem hadászati nukleáris fegyverek használatát fogják gyakorolni

2024. Május 06. 09:48, hétfő | Életmód

Csak minden ötödik fiatal sportol rendszeresen

Csak minden ötödik fiatal sportol rendszeresen, pedig 72 százalékuk szerint fontos a rendszeres testmozgás